torsdag 21 maj 2009





Hej på er,
.
Hade tänkt att visa lite bilder från trädgården, men eftersom batteriet var slut på kameran så fick det bli lite små köksglimtar i stället.. =) Jag har bara målat bänkskivor annars har det inte hänt så mycket, även så lite kan göra så mycket..
.
Bänkskivorna vid fönstersidan har blivit vita. Ni minns väl att jag tidigare målade bänkskivan ovanför diskmaskinen och oljade om de andra. Oljningen misslyckades och bänkskivorna blev "plastaktiga". Vi slipade bort oljan vilket var ett hästjobb. De fick vara obehandlade tills vi (läs jag) bestämde häromdagen att testa att måla vitt i stället. Tyckte det blev mer enhetligt, vi funderar dock att klä bänkskivorna med vitt kakel. Vi gör inget ännu utan vill känna efter först. Bänkskivorna på andra sidan där bl.a vedspisen sitter är fortfarande i oljad ek. Eventuellt ska vi ha rostfri plåt på den sidan är planen.
.
Bild 1: Glasburkarna är förra sommarens loppisfynd, den med vita porslinlock gav jag 10 pix =)
.
Bild 2: Torkställningen har flera år på nacken så den har gulnat/mörknat litegrann. Kanske ska olja in den med en vit transparent olja. Torkställningen hade vi i gamla lägenheten, fick lova att ta den fram igen efter att bänkskivorna blivit vita. På vägghyllan står vitt porslin samt Ikea glas.
.
Bild 3: Gammaldags köksredskap i emalj har jag och min god vän beställt från nätbutiken Culina. Vi beställde ett set med 6 stycken och delade setet. Längre fram ska vi beställa ännu ett set och dela så att vi får alla. Jag blev så förälskad när jag såg emaljredskap i första numret av Leilas Country Living. En underbar tidning, synd bara att det inte kommer ut några flera nummer i år =(
.
Bild 4: Köksluckorna är Ikeas Lidingö. Under porslindiskhon satte vi gammaldags porslinknoppar som beslag. Köksluckorna är gulare än socklarna och diskhon så jag ville ta upp lite vitare nyans i beslagen. Den fina tygpåsen får hänga på ena porslinknopp. Den har jag köpt från Aina med bloggen Moderncountry och inom kort finns dessa även att köpa i min butik.
.
Ha en underbar långhelg!! Själv ska jag jobba imorgon..
.
Kram/Ansku

10 kommentarer:

Terese sa...

hej!

kan tipsa om att julias vita drömmar har setet delat redan så slipper du vänta!

Fröken Fräken sa...

Jag tycker att ditt kök ser jättefint ut. Lite olika nyanser i vitt ger liv åt inredningen :-)

maiju sa...

Suck vad fint! Vill ha...! ;)

Pia sa...

Jøsses, så fint I har det hemma! Virkelig fin den burken med porslinslokk:-)
Og du, tusind tak for de underbara vita kudderna jeg fikk fra butiken din - såååå fina:-)

Kraaam

Soltorpsgarden sa...

Så snyggt! Gillar samma stil!

Jenny sa...

Hej Ansku!
Jättefint o ljust kök ni har, så fint med porslinsho!
De där emlaljredskapen är väldigt vackra, de har jag oxå kikat på:)

Ha en skön helg,
Kram Jenny

Livet på Marbogården sa...

köket ser ju jättefint ut:)Trevlig helg!

Tulipa sa...

Hej!
Vad jag blir extra sugen på ett helt vitt kök nu...så fina detaljer.
Emaljredskapen är superfina, känns så himla rätt.

Jag undrar vad det är för material i bänkskivorna...

Mariette

Lisa Marklund sa...

Blev så vackert, vitt är ju alltid vitt, inget kan bli fel i vitt :-)
Kramar Lisa

Mrs M sa...

Gud så fint ni har! Ett riktigt drömkök! :)
Nu blev jag också sugen att byta till vita bänkar, men jag törs nog inte nämna fler projekt här hemma *hihi*
Kram/ Mimmi