fredag 19 mars 2010

"Mormorkänsla"

.
Hej på er,
.
Tycker det blir lite "mormorkänsla" med alla gamla terracotta krukor och pelargoner :) Jag har samlat en del förraårets pelargoner samt nya sticklingar på bordet i övre hallen, tror att dom kommer att trivas där. Har faktiskt lyckats att spara 6 st av förraårets (än så länge), det är en bra början.
.
Halvmånebordet som skymtar på översta bilden har fått flytta från butiken till matrummet. Bordet är köpt hos en antikaffär 7 år sedan. Det var inte direkt något fynd då bordet kostade 2500 kr. Även andra halvan fanns, men pga höga priset köpte jag aldrig det. Idag kan jag ångra mig..
.
Nu ska jag göra mig ordning och sticka iväg till jobbet. Igår kväll städade jag.. så det är härligt att sluta idag och komma till ett lite renare hem med nyskurade golv. Hade söta Anna Bergendahl´s This is my life som "städningsmusik" :D
.
PS. Är så sugen på att laga fisk till kvällsmat. Har ni något smarrigt recept på fisk så dela gärna med er!
.
Ha en riktig skön fredag! Ikväll är det succéserien Solsidan som gäller :)
.
Kram/Ansku

8 kommentarer:

Millas hem sa...

Jaa!! Solsidan är en favvo här också! Klockren underhållning!!=)

Underbara bilder och ett superfint bord...by the way!=)

Kraaam

Camilla sa...

Hej! Har ett jätte gott och snabbt och lätt recept på laxfilé i dragon sås.
Laxfiléer
creme fraiche (det ska vara så mycket att det täcker filéerna i en ungfast form+ att det ska räcka som sås till alla)
dragon
fiskbuljong tärning
salt
peppar

Blanda allt i en skål och häll över detta på filéerna som du lägger i en ungfast form. In i ugnen tills de blir en gyllenbrun yta på såsen.
Serveras med potatis (pressad är väldigt gott till)

Kram Camilla

Vita drömmar och choklad sa...

Hej! inget recept här men önskar dig en trevlig helg!
Dyrt men jättefint bord, förstår att du ville ha det ;)
Kram Milla

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej!

Ja, det är så fint med pelargoner, men jag har ju lite svårt att få till skötseln...men ska nog chansa i år igen :-)

Jag har ett recept med lax!

Frysta filéer lägges i en ugnsfast form. "Kladda" in dem med pesto. Lägg på ett par citronskivor på varje, samt ostskivor eller riven ost. Ta en ost som du gillar men jag rekomenderar en lite starkare sort. Sen på med lite salt och peppar, och in i ugnen. Du kan även lägga lite citronklyftor runt filéerna, de blir himla söta och goda som tillbehör. 200 grader, kolla av lite hur lång tid det kan ta, så himla olika beroende på storlek och ugn. Tryck lite på fisken, den ska vara lite fast. Sen är det bara en kall sås på creme fraiche (stavning?) naturell eller med lite kryddor efter eget tycke å smak. Pasta eller pressad potatis...och självklart ett trevligt vitt vin, eller en kall öl!

Lycka till och ha en trevlig fredag!
Kram Lina

Lilla gårdshuset sa...

Läckert bord. Varorna som jag beställde av dig är hämtade. Jättefina saker. Mmmmm vilka gosiga tofflor;).
Kramis/Heléne

Jessica sa...

Fiskrecept är jag dålig på men jag tycker att ditt bord är underbart:)Har själv en liten samling av vildpelargoner som är redo att väckas upp nu när solen kommer mer och mer. Ha en bra dag Jessica

fyra vindar sa...

va mysigt d va här hos dig!! =)

hej..
..miss sophie

LIVS LYST sa...

Hei!

Nydelig med Dronning Ingrid og Mårbacka i slike gamle keramikk-krukker. Nydelig og sart!

Vårlig! Herlig!

Ha en fiiin dag!
Hilsen Liv