lördag 24 september 2011

Rieska





Heippa hej !!

Vilken härlig solig lördag..

Idag tänkte jag dela med mig recept på finskt tunnbröd, rieska. Sååå enkelt att baka och riktigt gott till frukost eller som mellanmål :) !


Mitt recept (blir 8 st mellanstora eller 12 st små):

5  1/2 dl mjöl (jag blandar korn, havregryn och vetemjöl efter tycke och smak)
2  1/2 dl vatten
1  1/2 dl filmjölk
3/4 tesked salt
1  1/2 tesked bakpulver
1-2 ägg

Blanda ihop allt i en bunke och rör till en jämn deg. Dela degen på två pappersbeklädda ungsplåt. Strö över vetemjöl (rikligt då degen är lös) och platta ut delarna till tunna kakor. Nagga med gaffel.

Grädda ca 15 min i 250 grader. Serveras varma med smör och några skivor ost på.

Prova gärna och berätta vad ni tyckte :)


Nu ska jag städa, imorgon blir det POMPdeLUX party hemma hos oss..


Kram/Ansku

1 kommentar:

LOPPISLIV sa...

Ohh vilka mat nostalgiminnen jag fick nu. Detta goda bröd...det måste jag prova. Tusen Tack för att du delar med dig av receptet. Här ska bakas :-))

Så härliga vardagsbilder i förra inlägget, precis så är det ju hos oss alla till vardags, skönt att se att även du har det så :-)

Fin lördag. KRAAAAM Paula